În cursul acestei săptămâni polițiștii din cadrul Biroului Siguranța Școlară au realizat o „dezbatere” la Liceul Tehnologic Grigore Moisil din Târgu Lăpuș, ca urmare a vizitei realizate în data de 25.01.2024 la Penitenciarul din Baia Mare.
În cadrul acelei vizite, elevilor li s-a prezentat unitatea de detenție, iar apoi, sub supravegherea și îndrumarea specialiștilor din cadrul sectorului reintegrare socială al penitenciarului, împreună cu polițiștii Biroului Siguranța Școlară din cadrul I.P.J. Maramureș, au „beneficiat” de adevărate lecții de viață, transmise direct de la sursă, de către persoane private de libertate.
S-a observat încă din timpul vizitei impactul pe care l-au avut „poveștile” celor trei deținuți, mai ales că aceștia au vorbit deschis despre faptele lor, dar și de greutatea unei vieți private de libertate.
Având în vedere aceste considerente am insistat să aflăm care au fost părerile elevilor și care a fost lecția pe care ei au învățat-o în Penitenciarul Baia Mare. Astfel, într-un cadru familiar, respectiv sala de clasă a liceului, în prezența profesorului diriginte aceștia au subliniat 3 aspecte deosebit de importante, pe care le-au identificat și care au un rol decisiv în încălcarea regulilor și normelor legale:
Anturajul: de cele mai multe ori presiunea negativă a celor din jur, te determină să comiți fapte pe care le cunoști ca fiind interzise, dar tocmai „nevoia” de a fi „cool” sau „de a fi validat de ceilalți”, te fac să încalci cu bună știință regulile, ignorând aproape de fiecare dată consecințele;
Ruptura de familie: este vârsta la care adolescentul, ignoră sfaturile părinților, pe principiul „pe vremea voastră a fost așa, dar acum lucrurile s-au schimbat total și voi nu înțelegeți”; un concept total dezadaptativ, deoarece cei trei deținuți au spus că singurii care îi susțin în momentul de față, sunt tocmai cei cărora le-au ignorat rugămințile – adică părinții;
Teribilismul: „mie nu mi se poate întâmpla!” – un mod total eronat de a percepe realitatea și de a nu accepta posibilitatea producerii unor consecințe dintre cele mai grave.
O altă lecție învățată a fost aceea că în penitenciar sunt oameni, care luptă pentru a se reabilita, care nu se mândresc cu ceea ce au făcut, care vor să fie din nou liberi pentru a trăi viața supunându-se regulilor, pe care în trecut le-au ignorat și încălcat. Au descoperit că în penitenciar educarea/reeducare este prioritară, iar reintegrarea socială este una din prioritățile celor care lucrează în această instituție.
Este important ca astfel de activități/vizite să continue pentru ca, elevii să înțeleagă că „realitatea bate filmul” și că respectarea normelor de conviețuire socială nu este doar o obligație, ci o reală necesitate, iar în penitenciar ți se oferă din nou șansa de a alege: să te reabilitezi, pentru a putea avea o „nouă viață”, odată cu eliberarea sau de a continua șirul de comportamente antisociale și delicvente.